Hormoner och bussresor

Fulgrät hela vägen till jobbet idag för att Linnea var ledsen vid lämningen. Var helt rödmosig och skör hela förmiddagen. Köpte en croissant och tröståt i pausen på mitt första möte. Smulor överallt.  Ringde föris innan lunch och fick veta att Nea gråtit i ungefär 1,5 minut och sen varit glad igen.

Jäkla hormoner alltså.

På väg hem sen hade jag som vanligt otur med bussarna. En buss kom aldrig så bussen efter var knökfull. Jag gick på sist typ och fick stå. Inte mig emot, jag har suttit hela dagen ju. OCH det var en kvinna som erbjöd mig sin plats men jag tackade nej. Efter ungefär fem mnuter ser chauffören mig i backspegeln och ropar ut ”är det någon som kan ge sin plats till den gravida kvinnan som står mitt i bussen?” Jag försöker hävda att ”det går bra” men han propsar på att ”nej det går inte bra, någon måste väl kunna resa sig” och det är det såklart flera som gör. Pinsamt. Men ändå lite skönt att sitta måste jag erkänna...

Ja, det var lite höjdpunkter från den här dagen som gravid i vecka 37...

Och blommorna är vackra och höet luktar gott, och solen är så solig och vattnet är så vått (semesterdag 4)

klockan är snart midnatt och jag försöker verkligen ha det som deadline för när jag ska gå och lägga mig, men en liiiten updatering hinner jag med.

Idag har det varit varmt och ganska oplanerat och ofokuserat. Inte en dag som kommer med på semesterns topplista, även om den varit helt ok. Men den kan ju få en egen topplista:

Topp tre sämsta med idag:

- Att barnen var inne och kollade tv i säkert två timmar på förmiddagen när Erik var iväg och jag planterade blommor. Eller det är nog inte TV tiden i sig som känns dålig utan mer att det blivit en dag (till) när barnen fått lite för lite uppmärksamhet eftersom jag och Erik vill fixa så mycket hela tiden.

- stämningen när vi skulle cykla och bada  klockan var typ fem, alla var hungriga och varma och trötta, barnen bråkade, vi hittade inte Neas nya simring, och Erik kom på att han missade sin tid hos sjukgymnasten för andra dagen i rad. Men vi åt varsin banan, hittade tillslut simringen, och fick en ok stund på stranden. Alla dagar känns iallafall bättre när man har badat.

- att våra hallon nästan är övermogna redan. :(

Topp tre bästa med idag:

- badat i havet. Som sagt, ett dopp i det blå sätter guldkant på vilken dag som helst

- kycklingen vi grillade till middag blev jättesaftig, och så hade vi hemmaodlade ugnsrostade rödbetor m fetaost till. Det är ännu en sån där guldkantsgrej som till stor del definierar hur bra en dag är, blir middagen bra så var dagen bra.

- att jag planterat alla blommor jag köpt och att det hittills blev jättefint! Ska verkligen kämpa på med vattnandet nu så inte alltihop vissnar.

Ok, det var en kort dagssummering av semesterdag 4. Nu går mina ögon i kors. Gonatt!

Tusen myggbett och en punkterad badring (semesterdag 3)

Är så infernaliskt trött men vill ändå hålla lite liv i den här vanan som jag etablerat nu under två dagar att dokumentera årets semester innan den blir en tjock gröt av icke existerande minnen i min redan överbelamrade hjärna.

Idag har Erik jobbat och jobbat och jobbat. Det vill säga byggt garage tillsammans med "våra jobbare". Det har dom gjort hela dagen. Det betyder att jag har varit själv med barnen. Och det har varit typ femhundra grader varmt.

Alltså, att vara själv med barnen är inte på något sätt ett straff eller något negativt. Det enda problemet just nu är att jag inte kan vila nånting när jag är med dem. Alltså jag kan såklart sitta ner, ja till och med ligga ner och läsa en bok eller se på film, men oftast kommer man inte undan den eviga ström av ord som konstant flödar mot en när man har en snart tre åring och en snart femåring, "Mamma, mamma, mamma, mamma...." Hela, hela tiden. " Kolla här, varför är det så, jag vill ha..., han gjorde, hon gjorde, jag har ont i magen, jag är törstig, jag fryser, jag är varm (eller utbränd som Love beskrivit sig idag), kan jag få nappen, jag VILL HA nappen, var är nappen, får jag nappen en liiiiten stund, får vi glass, jag måste kissa, får jag titta på Emil i Lönneberga, jag måste bajsa, jag är hungrig, jag måste bajsa igen..." Fatta man blir hjärntrött av detta konstanta brus av ord, blandat med  det ständigt återkommande ljudet från en stensåg (till garagebygget), och relativt högt radioblaskande hela långa dagen. Så trött på ljud.

Men vi har iallafall gjort en del grejer idag jag och barnen. Allt ifrån att gå till ICA och posta brev och köpa mjölk, till att cykla till knytteskogen (som var kolossalt varm och innehöll alla mygg som finns i Lomma kommun) och sen cyklade vi ner på stranden vid femtiden för ett kvällsdopp. Helt otroligt varmt och skönt, både i luften och vattnet. Jag hade köpt simningar till barnen på Jula igår för jag tänkte att det kan vara en riktigt bra vattenleksak för dem just nu, och jag hade rätt, det blev succé. Linnea blev så exalterad att hon bet hål i sin tyvärr, så vi får väl se om vi kan punka-laga den eller om vi får investera 39 kronor i en ny. Men lite hann hon bada med den iallafall.

Sen lagade jag flygande jakob till middag på färdiggrillad kyckling (så himla enkelt) och idag blev middagen god som tur är. Dock åt inte barnen jättemycket för de var nog lite övertrötta. Middag kl 20 är aningen sent för oss egentligen, och ingen rutin jag känner att vi behöver anamma den här semestern, hur fina kvällarna än må vara. Men desto senare vi äter desto senare kommer den där blodsocker energi kicken efteråt och så somnar de alldeles för sent. Igen.

Jag gjorde en lång "att göra lista" i morse och lyckades bocka av en hel del, men sånt som "plocka alla mogna hallon, dammsuga i köket, och plantera alla blommorna jag köpte igår" är tyvärr inte avbockade. Dock var jag och köpte jord! Ett steg på vägen iallafall.

Anyway, nu hoppas jag på en kramp-och-halsbrännefri natt med god sömn i vänsterläge. Wish me luck!

Semester dag 2

Hehe, ni anar ett tema här kanske?

Idag vaknade vi upp och hade planer för kvällen som blev ombokade på grund av regn. Det gjorde att jag inte hade en enda tid att passa på hela dagen, Erik skulle vara hemma och bygga garage och barnen är ju fortfarande saliga över sin lekstuga så de behövde inte så mycket underhållning idag. Jag fick alltså i princip en heldags egentid, och eftersom jag hade ett gäng ärenden att uträtta så hamnade jag på köpcentrat Nova utanför Lund. Kan efter min heldag konstatera att:

- Det blir jäkligt mycket dyrare att handla i vilken affär som helst när inte barnen är med. Tror inte jag gick in i en butik utan att komma ut minst 1000 kr fattigare. Tänker inte avslöja hur många butiker jag var inne i...

- Det är helt underbart att gå i affärer och hinna tänka färdigt kring vad man behöver köpa. Inga avbrott, man kan gå och grunna och klämma och känna precis hur länge man vill.

- Det är superkorkat att gå och shoppa en hel dag i de plattaste ballerinaskorna som någonsin producerats. Både i vanliga fall, och i synnerhet som preggo med 12 kilos extravikt. Jag har så ont i mina ben och fogar nu att jag får profylaxandas lite om jag ska resa mig upp från sittande eller liggande. Pucko.

- Skulle köpa ny BH. Fick köpa största storleken i omkrets som fanns på den modellen jag ville ha, OCH en extender (förlängare som man knäpper på för att göra omkretsen ännu längre). Hur tjock är jag egentligen? Jag känner mig inte så himla tjock...

- Jag känner mig HELT KLAR med att köpa kläder till mig själv nu. Har visserligen köpt på mig en hel del preggokläder just eftersom jag inte vill gå runt och känna mig ful den här graviditeten som troligtvis blir min sista. Men nu har jag fullt tillräckligt. Så då kikar man på barnkläder istället. Och kan konstatera att det blir väldigt mycket billigare att handla när man inte vet vad bebisen har för kön. Och det är ju helt butikernas eget fel; var för finns det så få grejer som känns unisex till spädbarn? Och det som finns måste vara grått, beige eller svartvitt av någon anledning. Booooring!

Jahaja. Det var det om min shoppingdag. Eller nej, ett tillägg vill jag göra när jag läser igenom det jag skrivit och det känns som att jag framställt en dag med riktig njut-shopping. Riktigt så var det kanske inte. De butiker jag spenderade mest tid i idag var Jula, ÖB, Plantagen och Coop. Ja, och möjligtvis Lindex eftersom det tog en evighet att prova ut en BH som (inte) passade. Och där har jag nästan avslöjat hela shoppingbudgeten ändå...

Väl hemma så lagade jag middag. Love fick sin favoriträtt som han tjatat om ett par dagar nu; tomatsoppa. Tyvärr lyckades jag få den så otroligt äcklig att den var på gränsen till oätlig. Han ansträngde sig verkligen min lille påg, men man såg hur han kväljdes vid varje tugga stackaren. Och jag kände mig som världens sämsta mamma/hemmakock/människa rent generellt och fick kämpa för att hålla tillbaka hormon-tårarna. Well, i morgon är en annan dag och det var sista gången jag gjorde soppa efter det receptet.

I morgon ska Erik- surprise surprise- fortsätta att bygga garage, och jag ska ha en heldag med barnen där de ska få lite uppmärksamhet från en vuxen till skillnad från idag. Planen är en cykeltur till skogen (tack gode gud för lådcykel med el) och sen ska vi till biblan och se om de har fler Super Charlie böcker. Middagen är också redan planerad, det blir flygande Jakob i morgon. Herregud vad uppstyrt, det kan ju bara bli en bra dag.

Nu- dags för sidosovning!